Home Tutorial Info Photoshop LOTW Contact Me

12.6.14

Membuat Double Stroke [Photoshop]

Assalamualaikum~! :)

Membuat Double Stroke Mudah [Photoshop]| Wassup reader ICT! Yeaa, and another one request daripada sahabat reader ICT! Terima kasih daun keladi kepada reader kita ni untuk request tu, kalau tak, dah tak ber-update laa blog ni. Hehee~

"Bro, nak request sikit ni. Tolong buat tuto photoshop cara nak buat double lain tuu (stroke). Thanks!" 


Actually, nak buat double stroke tu hanya kerja mudah jer tapi kita jer yang tak perasan cara ni. Soo, ketibaan aku disini adalah untuk mengkongsikan ilmu yang terkubur di benak kepala ni kepada korang. Okay, less talk, more work bebehhh!


Untuk tutorial ni, aku akan membuat stroke tu ke atas text, bukannya gambar atau benda lain. Korang boleh jer nak buat stroke tu ke atas gambar atau benda lain, lagipun stepnya sama jer. Tak perlu nak tukar step pon, okay?


Step 1

Klik kanan pada layer yang korang ingin buat stroke tadi dan pilih Blending options...


Step 2
Akan terpampanglah satu window Layer Style. Kat situ, korang klik pada Stroke. Sekarang, korang adjust setting dia mengikut citarasa korang sendiri. Kalau dah cantik, klik OK.

Step 3
Lepas siap jer tambah stroke, korang kena duplicate layer tu. Klik kanan sekali lagi pada layer tu dan pilih Duplicate layer atau Ctrl+J sebagai shortcut nyaa~ Dan korang akan dapati akan ada satu lagi layer yang sama.

Step 4
Kat sinilah segalanya bermula, korang klik kanan pada layer yang original (pastikan yang original, bukannya Copy) dan pilih Blending options... Korang akan nampak yang bahagian Stroke telah di tanda. Klik balik pada Stroke tu dan adjust balik setting dia. Korang hanya perlu tinggikan lagi Size dan tukar warna jer. Done!

Kalau korang rasa still tak faham lagi, boleh tanya yaa kat ruangan komen tu. Memang khas untuk korang pon! Hehee~

Wassalamualaikum~
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...