Home Tutorial Info Photoshop LOTW Contact Me

9.12.13

Tutorial Untuk Print Screen Mudah

~Assalamualaikum dan salam sejahtera~

Tutorial Untuk Print Screen Mudah| Suatu hari tu, time aq masih kiddies lg, aku tertanya camner nk print screen desktop? Macam2 sumber laa aku cari kt Google tuu. And then pada satu ketika, sepupu aku pon bagitau caranya iaitu menggunakan Print Screen Button kt keyboard (Prt Scr). Selepas dari kejadian tuu, ntah kenapa aku rasa mcam noob jer -,-



Prt Scr button kt laptop



Dan yang ni Prt Scr button kt komputer

So, untuk bagi rasa noob aku ni tidak berjangkit dengan korang, aku akan post entri tentang tutorial untuk print screen dekstop. Kat sini, aku ada dua cara nak share dengan korang. 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Cara 1:
First, korang tekan Prt Scr kat keyboard and then korang pergi ke Paint and paste kat situ, (Ctrl+V). Kat Paint ni, kalau korang nak edit ke apa kat gmbar tu, hah, di persilakan! Lepas siap, save jer. 

Cara 2:
Pada cara yang ke-2, kita akan menggunakan software yg dah sedia ada kt komputer korang. Klik Start, lpas tu korang search 'Snipping tool' (Window 7/8/Vista). Bagi pengguna Window XP, aq x sure kt mana software tu berada. Tp, cuba korang pegi kt Start > All Programs > Accecories > Snipping tool. Klau x der tu, korang boleh Search jer laa.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Tu laa bentuk rupa Snipping Tool nya

Ok, siap! Kalau ada apa2 yg x paham ke, erorr ke, or anything else, bleh laa tnya aku kt ruangan komen yg memang di sediakan untuk korang tuu.

Wassalamualaikum~
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...